Sunday 19 June 2011

Nani oh Nani

           Sapa nani tu??Nani  la kawan baik aku masa kecik yang sentiasa ada masa suka dan duka,dia jugak la tempat aku luahkan perasaan.Nani selalu ada masa aku susah dan senang tak kira siang atau malam.Tiap-tiap malam nani pasti akan tido ngan aku,sampai la dia besar..aku jaga nani dari dia masih kecik lagi.Tiap-tiap ari bila aku balik sekolah nani mesti tunggu aku kat bawah pokok bongor,pokok bongor ni unik sikit sebab kat atas pokok ni ada lubang bulat macam gua mengadap bendang.Aku selalu naik pokok ni  ngan nani duduk dalam lubang tu,leh kena angin kuat kat atas tu.Sejuk ja kat atas tu rasa tenang ngan damai..tempat ni la aku selalu luangkan masa ngan nani.
       Tapi sayang bapak aku tak suka sangat kat nani aku,selalu ja bapak cari kesalahan dia,kalau aku ada aku jaga dia elok-elok tapi aku selalu pesan kat nani suruh dia duk jauh dari bapak.Nani memang cerdik bila aku suruh dia wat apa-apa mesti dia buat tu yang buat aku sayang sangat kat dia.Tapi sayang umur dia tak panjang,dia mati dulu semua ni sebab ayah aku.Entah macam mana malam tu ayah aku bubuh racun dalam nasi jadi bila nani balik makan habis la..patut la dia tak mai tidur kat aku malam tu.Waktu pagi esok aku jumpa nani mati tepi rumah,aku sedih sangat waktu tu sampai nangis tak berenti tapi nak wat macam mana semua dah jadi.
      Aku bawak nani pi belakang rumah dan wat kubur dia kat situ..kebetulan pulak tak lama lepas tu tumbuh pokok ketela(betik) kat atas kubur nani aku fikir mungkin sebab nani baik agaknya dan dia tak mau tengok aku sedih sebab tu la ganti pokok betik suh aku jaga.Lepas nani mati aku dah tak cari kawan lain dah,aku takut nanti kawan baru aku akan terima nasib macam nani pulak..nani lah satu-satunya kucing kesayangan aku sampai bila-bila.Sampai ari ni aku tak pernah lupa saat aku dan dia.

No comments:

Post a Comment